Saturday, April 18, 2009

Menara Taming Sari Melaka

salam semua...
Sejak lebih setahun yang lepas,Melaka ada satu lagi tempat pelancongan baru iaitu Menara Taming Sari. Menara ini mula dibuka pada 18 April 2008. Aku dah naik menara ni 2 kali. First time aku naik dengan housemate aku. Masa tu menara ni baru buka tak sampai seminggu, dan aku pulak baru nak mula final exam untuk sem 2 kat UTeM.Kali kedua pulak aku naik sehari sebelum hari kebangsaan tahun yang sama.

Menara setinggi 110 meter ni adalah menara pemandangan yang boleh berpusing 360 darjah. Menara ini terletak di Bandar Hilir. Menara ni dekat je dengan tempat pelancongan lain seperti A Famosa, Memorial Kemerdekaan, Dataran Pahlawan, Mahkota Parade, Muzium Samudera, Stadhuys, dan Bukit St Paul. Bentuk menara ini diilhamkan daripada keris Taming Sari milik Hang Tuah.


4 orang dalam gambar ni ialah orang-orang yang berjaya naik Menara Taming Sari,ngehehe....asalnya pergi 6 orang, tapi lagi 2 orang tu takut nak naik menara ni.

Harga tiket untuk menaiki menara ini ialah RM20 bagi dewasa dan RM 10 bagi kanak-kanak.Kalau bawa IC dapat diskaun 50% dari harga di atas. Menara ini dilengkapi kerusi dan air-cond,dan sepanjang dalam menara ni,korang akan disajikan dengan lagu-lagu tradisional Melayu. Menara ini mengambil masa 1 minit untuk naik ke atas, 5 minit untuk menara ini kekal di atas & berputar supaya pengunjung boleh melihat pemandangan, dan 1 minit untuk menara ini turun ke bawah semula.



Ini adalah antara beberapa gambar yang dapat kitaorag tangkap atas Menara Taming Sari. Daripada atas menara, korang boleh tengok pemandangan seluruh bandar Melaka, Selat Melaka dan kalau datang petang,boleh tengok matahari terbenam.

Sebenarnya tapak menara ini telah dpindahkan daripada tapak asal. Semasa pembinaan menara ini sedang dijalankan di tapak asal, terdapat runtuhan kota ditemui,dipercayai kota ini dibina semasa zaman Portugis. Satu usaha yang baik dalam memelihara artifak zaman silam.

Untuk pergi ke Menara Taming Sari, korang boleh naik bas yang menghala ke Mahkota Parade. Kalau nak datang dengan kereta sendiri, korang boleh ikut Jalan Taming Sari. Daripada simpang Masjid Al-Azim, terus menghala ke bandar Melaka,jangan belok ke mana-mana selagi tak nampak Menara Taming Sari kat sebelah kiri. Tapi kalau naik kereta sendiri,siap sedia laa dengan traffic jam,lagi2 kalau cuti sekolah.

Sumber rujukan :
http://www.menaratamingsari.com/about-us.html

2 comments:

  1. tahniah naz... bile nak wat eye on malaysia pulak...

    ReplyDelete
  2. cam best jek naik menara tu...

    ReplyDelete