Monday, April 13, 2009

Melaka Rivercruise



salam semua....
untuk post ni, aku nak citer pasal Melaka Rivercruise. Aku dah naik Melaka Rivercruise ni dgn 2 orang kawan aku. Memang puas hati aku cakap....,dengan harga tiket RM10,banyak benda kita dapat tengok. Lagi berbaloi naik Melaka Rivercruise ni daripada naik Eye On Malaysia atau Menara Taming Sari. Tapi aku dapat tiket free,so selamat RM10 aku,hehe....,nanti aku bagitau camne nak dapat tiket free tu....



Untuk naik Melaka Rivercruise,korang kena beli tiket dekat Taman Rempah,berharga RM10 (dewasa),RM5 (kanak2). Taman Rempah ni letaknya kat sebelah Jambatan Hang Jebat.Bot akan bertolak setiap 30 minit. Dari sini korang akan dibawa menyusuri Sungai Melaka selama 40-50 minit.Bot akan bawa korang sampai ke Muzium Samudera (yg bentuk macam kapal tu...),berhenti dalam 15 minit kat situ,lepas tu patah balik ke Taman Rempah.


Sepanjang atas bot ni, macam-macam benda korang boleh tengok. Korang boleh tengok Kampung Morten (kampug orang melayu kat bandar Melaka),Eye of Melaka, Stadhuys (bangunan warna oren), & kincir air.






Sampai dekat Muzium Samudera, bot akan berhenti dalam 15 minit,masa tu korang boleh la nak ambik gambar. Kebetulan masa aku pergi,ada pameran tanglung kat situ. Memang bercahaya la tempat tu. Macam2 bentuk tanglung ada.Tanglung bentuk naga, bentuk Taming Sari,bentuk Eye On Malaysia, macam2 la,aku pon tak ingat lagi yang lain2 tu.

Lepas habis 15 minit, bertolak semula ke Taman Rempah. Masa aku patah balik ke Taman Rempah tu,matahari dah takde (dah malam laa maksud aku....). Kiri kanak tebong sungai dihiasi dengan tanglung dan lampu hiasan. Rumah di Kampung Morten pun dihias dengan macam2 lampu. Siapa2 yang nak honeymoon tu, tak payah pegi jauh2,naik Melaka Rivercruise ni sudah....












































Ok...siapa2 yg nak naik Melaka Rivercruise ni, aku nasihat kan naik waktu petang,bila dah nak senja. Aku naik naik Melaka Rivercruise daripada pukul 6.45 petang. Perjalanan pergi aku dapat tengok pemandangan waktu siang, perjalanan balik aku dapat tengok pemandangan waktu malam. Lagi satu, kalau boleh pergi masa hari bekerja (weekdays) sebab tak ramai orang masa tu. Masa aku pergi hari Selasa,cuma ada 4 orang je dalam bot tu. Bot tu pulak boleh berhenti kat tempat yg aku nak ambil gambar. Kalau korang pergi masa cuti sekolah, jangan harap laa bot tu nak berhenti untuk korang :p.

Kalau korang nak menang tiket free untuk naik Melaka Rivercruise, tiap2 pagi Sabtu ada senamrobik & jogging kat Taman Rempah. Lepas habis senamrobik & jogging,ada cabutan bertuah. Antara hadiahnya ialah tiket Melaka Rivercruise. So....rajin2 la bawa diri tu pergi Taman Rempah setiap pagi Sabtu (P/S: siapa yang tak jogging aka mengelat masa joging,tak dapat kupon untuk cabutan bertuah,ada orang akan tunggu kat penghujung trek jogging)







No comments:

Post a Comment