Thursday, April 16, 2009

Kolej Matrikulasi Perak (KMPk)


salam semua....

Keputusan tawaran matrikulasi akan keluar 17 april 2009 ni. Budak2 lepas SPM yang mohon matrik mesti tengah tunggu result korang dapat matrik mana. Tahun ini 3 matrikulasi teknikal mula dibuka iaitu di Pendang,Jengka & Pontian.

Adik aku pun ada mohon matrik jugak,tapi kalau boleh dia tak nak pergi matrik,dia nak ambil UPU. Aku tak kisah pun dia nak pergi mana,janji dia bahagia sudah la....

Untuk post kali ni,aku nak cerita pasal matrik aku,Kolej Matrikulasi Perak (KMPk).Mungkin post ni berguna untuk siapa2 yang dapat sambung belajar kat sini. Matrik ni letaknya kat kawasan Gopeng. Sebelah matrik ni ialah SBPI Gopeng. Matrik ni terletak 4 km dari pekan Gopeng dan 24 km dari Ipoh.Aku belajar kat matrik ni dari Mei 2006 - April 2009.

Perkara pertama yang buat aku tertarik dengan KMPk ialah masjidnya.
Dalam gambar ni korang boleh tengok masjid ni seakan-akan terapung. Sebenarnya tak terapung pun,cuma sebahagian masjid ni je yang dikelilingi air, Sebelah lagi daratan. Kolam ni bukan setakat kolam kosong je,ada ikan dalam kolam ni. Ada budak batch aku tangkap ikan dalam kolam ni,lepas tu buat kan bakar. Tapi aku tak lalu nak makan ikan dalam kolam ni sebab entah dah berapa ekor bangkai kucing terpung dalam kolam tu. Ikan dalam kolam tu pun dah puas makan bangkai kucing. Siapa yang dah makan ikan dalam kolam tu memang sah-sah ada bangkai kucing dalam perut korang,WEKKKK......
Ini pula gambar gambar Dewan Serbaguna. Kat sini la warga KMPk main badminton,buat function,pergi perhimpunan (boring betul,dah la kena duduk bersila,perhimpunan kat MRSM aku pon duduk kat kerusi),dan tempat peperiksaan. Waktu petang memang penuh orang main badminton kat sini. Kalau lambat cop tempat, datang hari esok je la....,jangan harap dapat main. Belakang dewan ni ada court squash. Nak main squash pun kena berebut macam main badminton. Masa aku kat matrik dulu,aku paling angin dengan satu couple ni. Couple ni klau main squash tak ingat orang lain yang tengah tunggu turn. Bajet diaorang je la couple kat KMPk.


Kat gambar ni korang boleh tengok dataran dan bangunan library. Kalau ada apa2 karnival, buat kat dataran ni la....Library KMPk ni setinggi 2 tingkat. Aku & classmate aku kalau lepak library, suka usha perempuan2 kat sini. Lepas tu buat perbandingan siapa yang terbaik. Dekat tingkat atas library ada 1 kedai fotostat.
KMPk ni dibina di kawasan berbukit. Gambar kat atas ni menunjukkan puncak tertinggi di KMPk. kat atas bukit ni ada tangki air (yang warna putih macam UFO tu....),banglo pengarah dan kediaman staf KMPk.
Gambar ni pulak diambil dari atas bukit. Kat atas bukit ni korang boleh tengok seluruh KMPk!
Dekat sini la student suka ambil gambar dan lepak waktu petang. Pemandangan bukit ni mengadap arah matahari terbit. Aku selalu lepak sini lepas habis joging masa hujung minggu (xde la tiap2 minggu joging pun).


KMPk ni ada 3 kafe untuk student & 1 kafe staf. Blok kediaman lelaki ada 1 kafe (kafe A). Student perempuan lebih beruntung sebab dekat dengan 2 kafe student (kafe B & C) & 1 cafe staf. Masa aku study kat sini dulu, kafe A yang paling hampeh,macam tak nak berniaga je kafe ni. Peti ais Kafe A ni selalu kosong, tak pernah nak tambah stok dalam peti ais tu. Lauk pulak tak banyak,lauk tengah hari yang tak habis akan dibawa sampai ke tengah malam. Makanan mahal & sedap. Aku lagi sanggup jalan kaki pergi kafe yang jauh sikit daripada makan kat sini.

Matrik ni ada 3 blok hostel perempuan & 2 blok hostel laki. Biasanya student KMPk keluar outing pergi Jusco (JJ), Ipoh Parade & Greentown Mall (GM). Masa aku belajar dulu dapat elaun RM1k setiap sem,rasenye sekarang ni dah naik elaun tu. Lepas baru dapat elaun,student KMPk akan beramai2 pergi GM untuk beli handset baru. Pengangkutan untuk outing tak ada masalah. Bas akan tunggu depan pintu pagar. Bas akan bawa ke pekan Gopeng, medan Gopeng (bus stand), JJ & Ipoh Parade.

Harap2 korang dapat banyak info pasal KMPk,kemudahan kat sini boleh dikatakan lengkap untuk pelajar matrikulasi. Aku betul2 suka dengan lagu KMPk. Lagu dia memang mencengkam jiwa la aku cakap....

Sumber rujukan:
http://www.kmpk.matrik.edu.my/
http://profiles.friendster.com/26798580

9 comments:

  1. thanks for the info..
    sye bru tau result matrik hari nie dan dapat masuk matrik gopeng. =)

    ReplyDelete
  2. nam, g rse da life kt mtriks ni.. sumpah ssh nk dpt line hp. :) n kt hostel prmpn tp k sawit then de gnggu org luar. euw.. just nk infm

    ReplyDelete
  3. skang line da ok da....
    bleh je dpt ape2 line pon..

    ReplyDelete
  4. ow aq hamper lupekan matrit ini

    ReplyDelete
  5. <----- esok masuk matrik gopeng n thanks utk info nie :)

    ReplyDelete
  6. 27 mei 2013.. pendaftaran matrik. dpt perak... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. k,,kite same,,tu je nak bgitau,,hehe,,nervous,,

      Delete
  7. wsalam..trime kaseh byk ats information ni,,byk sgt mmbntu,,:)

    ReplyDelete